onsdag 20 januari 2010

Långdistans

Tävlingarna i Ryssland avslutades i måndags med långdistans. Den gick i samma område som medeldistansen och bjöd alltså på ett ordentligt tätt spårnät med få breda spår och moderata höjdskillnader.
För min del fortsatte tävlingen i samma stil som de innan; jag fick aldrig in det rätta flytet i orienteringen och klarade på grund av det inte av att hålla tillräckligt hög fart mellan kontrollerna. Jag gjorde ett par vägvalsmissar, sammanlagt kanske ett par tre minuter, men i övrigt inga egentliga fel. Skidfarten tror jag inte det var något fel på och jag orkade också bra till slut. När jag som planerat försökte öka farten ut på sista varvet resulterade det bara i att jag hamnade efter i orienteringen och framfarten blev ganska ryckig.
Till slut blev jag sexa, distanserad av vinnaren Andrey Lamov med hela fyra minuter, men bara 4 sekunder från tredje plats och en minut efter OMa, som blev tvåa.

Sammantaget blev det mycket stolpe ut under den här världscupsrundan.  Stavbrott i medeldistansen 13 sekunder bakom tredje plats i sprinten och 4 i långdistanse. Att jag inte hade marginalerna på min sida understryks av att vi missade tåget hem med tre minuter... Enda tävlingen som gick riktigt bra var sprintstafetten. Att det också var den enda tävlingen där jag egentligen blev andfådd visar tydligt att det var på orienteringen jag förlorade i de här tävlingarna - rent fysiskt känns det som jag skulle vara i ganska bra slag. Men det märks att det har varit för få tillfällen att träna skidorientering i början av vintern - i den här typen av tävlingar där det krävs mycket kartläsning hängde jag inte med de bästa.
Nästa världscupsrunda blir i Bulgarien. Innan det hinner jag med lite lugn träning och antagligen FM-tävlingar på sprint just inpå avresan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar