lördag 16 januari 2010

Andra plats i sprintstafetten.

Det räckte inte till seger, men väl till en andra plats för Olli-Markus och jag i sprintstafetten nu i eftermiddag. Ryssland med Andrey Lamov och Edvard Hrennikov var till slut knappa tio sekunder snabbare. Sverige med Peter Arnesson och Erik Rost var ungefär lika mycket långsammare på tredje plats.
Stafetten bestod sammanlagt av sex sträckor, varav OMa skidade sträckorna ett, tre och fem och jag skidade följaktligen sträckorna två, fyra och sex. Vår sluttid var lite under 40 minuter, så varje sträcka tog alltså mellan sex och sju minuter. OMa var lite efter från första sträckan och inte heller jag gjorde något topplopp på andra, ingendera av oss gjorde ändå några större misstag. Sedan skidade OMa en bra tredjesträcka och skickade ut på fjärde som ungefär sjätte man, men med ledande Ryssland kanske en knapp halvminut före. Också för mig gick andra loppet bra och jag klarade av att lyfta oss till täten i näst sista växlingen. Men det var delvis på grund av att Ryssland hade en längre gaffling, så OMa hamnade att släppa Lamov knappa femton sekunder före sig till växling. Sveriges Erik Rost gick ut precis i ryggen på mig. Jag gick förstås ut med full fart och fick efter en stund också Edvards Rygg i sikte. Men då han inte gjorde några fel och höll bra fart hela tiden så klarade jag inte av att suga in hela försprånget. Jag lyckades i alla fall få upp ett försprång på någon tiotals meter till Erik.
Sprintstafetten var ett trevligt koncept och dagens banor var helt OK. Men jag kan inte förstå varför man hade dragit ut TC mitt i skogen, då vi här precis bredvid vår förläggning skulle ha haft ett mer intressant område med ett befintligt längdspår. Som det var nu var nästan alla spår ganska smala och det var svårt att komma förbi åkare om man hamnade längre bak i fältet, dessutom var det för långt från byn för att locka åskådare.
I morgon blir det vilodag och på måndag avslutas den här världscuprundan med långdistans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar