söndag 31 januari 2010

FM-guld

Efter en paus på nästan två år vann jag igår finska mästerskapen. Medaljen torde vara mitt femte guld och det första på sprintdistansen. Igår var den visserligen delad; Janne Häkkinen kom imål på samma tid. Jarno Parkkinen var trea 18 sekunder efter.
Banorna i Lieksa var, till skillnad mot de i Ryssland, skidbetonade med mycket breda spår och ganska så enkel orientering. Dessutom bjöd terrängen på ganska stora höjdskillnader. Finska mästerskapen i sprint består av ett kval på förmiddagen och final på eftermiddagen. Kvalet är i å för sig ganska så onödigt, eftersom vi inte var fler än 39 anmälda och 30 gick till final. Igår tyckte jag i alla fall det var ganska så bra att vi fick skida kval, det var trots allt en bra träning med karta i hög fart. Därför ides jag inte heller hålla igen på farten i kvalet och vann det relativt överlägset. Det betydde också att jag fick starta sist i finalen. 
Finalen gick i samma stil som kvalet. Jag gjorde inga egentliga misstag, ett par gånger blev jag lite osäker på var jag var och hamnade att sakta ner lite. Eftersom orienteringen var ganska enkel var det också en förutsättning för att kunna kämpa om tätplaceringar. Fysiskt var jag dock av någon anledning inte på topp, varken på för- eller eftermiddagen. Det bekräftas också till en viss del av sträcktiderna, där jag på banans tyngsta och längsta avstånd förlorat tio sekunder till sträckbästa. 
Nå, det räckte i alla fall till seger och det är bara att hoppas och tro att det var en tillfällig svacka. För nu sitter jag och Pernilla redan på tåget ner mot Helsingfors och i morgon flyger vi till Bukarest och reser vidare med buss till Uzana i Bulgarien och nästa runda i världscupen. Första start är redan på tisdag. Från Bulgarien reser vi sedan direkt vidare till Miercurea Ciuc i Rumänien och EM. Sammanlagt åtta tävlingar väntar inom knappa två veckor.
 
Segrare i Sprint-FM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar