torsdag 6 januari 2011

Snart blir det skidorientering!

Träningen har fortsättningsvis flutit på bra; efter lägret i Äkäs har jag fått in flera bra träningsveckor. Formen har också varit bra på senaste tiden; jag har kört längdtävlingar i Lappfors och i Seinäjoki. I Lappfors var startfältet kanske inte så mördande, men i gengäld vann jag med 1'40" före nästa man på dryga tio kilometer. I Seinäjoki skidade vi 15 kilometer och att det var samstart gjorde det extra intressant. Jag hade bra känsla hela loppet och fick verkligen vila när jag lade mig bakom de andra på de lättare partierna av banan. Sedan försökte jag trycka på ordentligt uppför. Det lyckades också, ganska snart var vi fyra loss och en kilometer före mål fick jag alla utom Markus Nilsson att släppa. Också han blev några avgjörande meter i sista backen. Trea var sedan Robert Blomqvist och fyra Jonas Lindell.
Så mycket skidorientering har det dock inte blivit på den senaste tiden. Men det skall det bli ändring på nu. I morgon reser jag via Wien till st. Johann i Tyrolen och Ski-O Tour. Vi tävlar där lördag till måndag och efter två vilodagar fortsätter touren i Kremnica i Slovakien torsdag till lördag i nästa vecka. Sex tävlingar blir det alltså på åtta dagar. Från Finland är bara jag och Janne Häkkinen med, men i övrigt är hela världseliten på plats. Inför touren leder jag världsrankingen och jag hoppas förstås att kunna hålla den placeringen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar